Hoe ga je om met mobiele sollicitaties?

Door Bastiaan Vercouteren

De opkomst van de smartphone heeft de digitale wereld volledig op zijn kop gezet. En daarmee ook de manier van solliciteren. Lees hier wat dit betekent voor de mobiele sollicitaties die je binnenkrijgt en hoe je daar als recruiter mee om moet gaan.

Door de mobiele telefoon past internet tegenwoordig in onze broekzak. Dat betekent dat we voortaan vanaf elke plek websites bekijken, aankopen doen of dus solliciteren. Vaak snel en vluchtig ook, want we zitten niet meer rustig achter ons bureau en werken ook nog eens op een klein beeldscherm waar we geen ellenlange stukken tekst kunnen lezen, laat staan zelf intypen.

Dit heeft onmiskenbaar veel invloed op het recruitmentproces. Want sollicitaties die binnenkomen via mobiel zien er anders uit dan via een desktop. Net zoals die er weer anders uit zagen dan de oude (handgeschreven!) sollicitatiebrief.

Swipen door vacatureaanbod

swipen-vacaturesZo heeft Monsterboard sinds deze week een nieuwe app gelanceerd, waarbij gebruikers door middel van een swipe door de vacatures heen kunnen bladeren en solliciteren. Geschikte vacature, swipe naar rechts, niets voor jou, swipe naar links.

Het vacatureaanbod is vooraf al afgestemd op de interesses en locatie van de sollicitant en een slim algoritme zorgt dat dit steeds verfijnder wordt op basis van diens swipegedrag.

Het betekent ook dat wie naar rechts swipet automatisch solliciteert op die functie. Met één simpele veegbeweging dus. Handig en laagdrempelig, precies wat hoort bij de huidige tijd en bij het mobiele medium. Wie vooraf een cv heeft geüpload stuurt die automatisch mee, maar wie dat niet heeft gedaan, geeft alleen zijn interesse weer met achterlating van zijn NAW-gegevens.

Dat kan even wennen zijn (zoals elke verandering wennen is) maar wie goed naar het proces kijkt, ziet toch eigenlijk alleen maar voordelen. We zetten daarom de aspecten van mobiel solliciteren even op een rijtje en leggen uit hoe je er als recruiter mee om kunt gaan:

1 – Meer bereik (vooral onder millennials)

Het grote voordeel van mobiel solliciteren is het bereik. Smartphones worden gemiddeld 80 keer per dag bekeken en dat betekent dat je een grote kans hebt om op te vallen als bedrijf met je vacatures. Met name onder millennials (en de Generatie Z die er hard achteraankomt) die internet bijna alleen nog maar via mobiel bekijken. Hoe kun je die doelgroep bereiken zonder mobiele vacatures?

Dat hoeft niet alleen door gerichte zoekacties via bijvoorbeeld de Monsterboard-app, maar gebeurt ook doordat vacatures worden getoond op social media of op nieuwssites waar vooral mobiel veel gebruik van wordt gemaakt (wist je dat meer dan 90% van het Facebook-bezoek mobiel is?). Wie bijvoorbeeld gebruikt maakt van handige Social Job Ads of een Employer Branding Solution zal dus zo veel kandidaten mobiel bereiken.

Zorg daarom ook dat jouw (werkenbij-)site mobielvriendelijk is, want als mensen door jouw mobiele vacature meer van jou willen weten, zullen ze die ook via hun smartphone bekijken. Zonde als die vervolgens onleesbaar is.

2 – Meer (geschikte) sollicitaties

Meer bereik leidt vanzelfsprekend tot meer reacties. Zeker als de manier van solliciteren laagdrempeliger wordt, zoals met de Monsterboard-app waarmee kandidaten in één veegbeweging hun interesse in een vacature kenbaar maken.

Recruiters die denken dat ze nu overspoeld worden door sollicitaties van minder geschikte kandidaten die even snel reageren, moeten die angst overboord gooien. Beter is het om te kijken hoe je je vacaturestekst zo kunt aanpassen dat alleen de beste kandidaten reageren. Immers: hoe scherper de vacaturetekst opgesteld is, hoe beter de juiste mensen zich aangesproken voelen.

Een vage, veel te algemene vacaturetekst zal altijd een hoop verkeerde kandidaten aantrekken. Dat gold ook al in de tijd dat vacatures alleen via desktop werden bekeken en zal bij de laagdrempelige mobiele manieren alleen maar versterkt worden. Het is dus zaak om extra kritisch te kijken naar je vacaturetekst, zeker als blijkt dat je veel reacties krijgt waar je niet op zit te wachten. Daar profiteer je ook weer van als mensen alleen via desktop jouw vacature zien.

Lees ook: Help, ik krijg te veel reacties op mijn vacatures!

3 – Kortere sollicitaties (of: rijke leads)

Dit is een punt dat even wennen zal zijn voor veel recruiters. Omdat niet alle mobiele sollicitanten zin hebben om een uitgebreide motivatie te typen als ze met een smartphone solliciteren of ‘vergeten’ hun cv mee te sturen, kan het zijn dat je als bedrijf een vrij summiere reactie krijgt die soms niet meer is dan iemands naam en adresgegevens.

Is dat erg?

Lijkt me niet. Diegene geeft in elk geval aan geïnteresseerd te zijn in jouw vacature. En dat is altijd positief. Hij geeft daarbij zijn online gegevens en als recruiter is het een koud kunstje om die gegevens even te checken op internet om te kijken wie daarachter schuilt – iets wat je als recruiter toch meestal al doet.

Zo’n reactie is in feite een soort visitekaartje dat je ontvangt van een potentieel geïnteresseerde kandidaat op een netwerkevent, of het e-mailadres dat je krijgt via een bevriende recruiter (‘bekijk die persoon eens’).

Het kan in eerste instantie gek zijn om zo’n ‘lege’ sollicitatie te ontvangen. Maar draai het om en zie het juist als een rijke lead. Je ontvangt immers een naam van een persoon die potentieel geïnteresseerd is en die wellicht anders niet gereageerd had. Omdat het een millennial is die nu eenmaal van snelle sollicitaties houdt. Of omdat het iemand is die onderweg even geen tijd voor een uitgebreid verhaal had. Het kan een topkandidaat zijn die je anders was misgelopen.

Weg met de traditionele kijk

Je kunt dit lastig vinden als recruiter, omdat je van de traditionele opvatting bent dat sollicitanten hun best moeten doen. En dat als ze daar te lui voor zijn, ze vast ook niet gemotiveerd genoeg zijn om voor jou te werken. Maar daarmee ga je voorbij aan het feit dat de digitale wereld gewoon sneller, eenvoudiger en laagdrempeliger is geworden. Maar daarmee niet minder waardevol.

Wees dus blij met deze ontwikkeling en zie mobiel recruitment als een kans om meer kandidaten te bereiken en daarmee de kans op een betere match. Zolang je met de volgende zaken rekening houdt:

  • Maak in je vacaturetekst heel goed duidelijk wie je zoekt
  • Beschouw elke interesse (hoe summier ook) als een waardevolle lead
  • Zorg dat jouw eigen werkenbij-site mobielvriendelijk is (zodat ze snel meer over je kunnen lezen).

Want zolang je het voor de kandidaat makkelijker maakt om te solliciteren, zal het werk voor jou ook uiteindelijk makkelijker worden om de beste kandidaat te vinden. En daar draait het toch uiteindelijk om.

Of zoals een recruiter onlangs terecht opmerkte tijdens een paneldiscussie over mobiel recruitment:  “We moeten de vraag omdraaien. We denken nu heel erg: wat maakt het voor de recruiter makkelijk, maar je moet denken wat maakt het voor de kandidaat makkelijk. Zeker in de War for Talent.”

Leestip: ‘Wie geen goede mobiele site heeft, loopt kandidaten mis’

 

Reacties (1)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>