Instagram voor recruitment

Door Bastiaan Vercouteren

Social recruitment is niet van gisteren. Een beetje slim bedrijf gebruikt al lang Twitter voor recruitment of Facebook voor recruitment voor het bouwen van een netwerk of het plaatsen van vacatures (hoewel er ook wordt beweerd dat recruiters het op dit vlak niet slim aanpakken). Minder voor de hand liggend is het gebruik van Instagram, die leuke foto-app met die coole filtertjes waardoor je net een echte fotograaf lijkt. Toch kan recruitment via Instagram best succesvol zijn.

Het nadeel van recruitment via Instagram is dat je geen linkjes in je tekst kunt plaatsen. Dat wil zeggen: geen linkjes waar op geklikt kan worden. Tenzij je een betaalde advertentie plaatst, wat sinds 1 oktober 2015 ook in Nederland mogelijk is (zie de voor- en nadelen verderop in dit artikel).

Instagram als gratis doorklikluik voor je vacatures lijkt dan ook niet zo geschikt. Maar daarvoor moet je het eigenlijk ook niet gebruiken. Daar heb je immers al genoeg mogelijkheden voor op Facebook of Twitter. Gebruik Instagram waar het voor bedoeld is: als fotomedium. Ik zal uitleggen waarom dat ook voor recruitment interessant kan zijn.

1 – Groot bereik

Allereerst is er natuurlijk het gigantische bereik van Instagram. De afgelopen jaren maakte het een spectaculaire groei door naar inmiddels zo’n 600 miljoen actieve maandelijkse accounts (januari 2017). In Nederland gaat het inmiddels om circa 2,1 miljoen gebruikers (2016) waarvan 992.000 dagelijks inloggen. Instagram is daarmee inmiddels populairder dan Twitter.

En: Instagram is vooral populair onder jongeren. Naar schatting maakt ongeveer de helft van de jongeren tot 20 jaar gebruik van de foto-app. En dat terwijl jongeren juist steeds minder gebruik maken van Twitter en Facebook.

Gebruik van Instagram naar leeftijd

Bron: http://www.newcom.nl

Al weet je natuurlijk nooit hoe lang jongeren Instagram nog blijven omarmen. Hoe populairder een medium wordt onder volwassenen, hoe sneller ze hun toevlucht zoeken in de volgende nieuwe hype. Zeker nu Instagram advertenties toestaat, kan het wel eens hard gaan. De populariteit had het immers mede te danken aan het feit dat het amper voor reclamedoeleinden werd gebruikt (“Er zijn geen links op Instagram, waardoor ik tenminste niet steeds gespamd wordt door dezelfde advertentie, een irritant roddelartikel of Buzzfeed-lijstje”, aldus een tiener over Instagram voordat de advertenties kwamen.)

Maar zolang ze er nog zitten, is Instagram in elk geval een mooie plek om een jongere doelgroep aan te spreken. En ook voor overige doelgroepen is het interessant.

2 – Employer Branding

Zoals gezegd is Instagram niet de plek om vacatures (gratis) te plaatsen (eigenlijk mag dat voor geen enkele social medium het primaire doel zijn). Het feit dat je buiten de advertenties om niet eens werkbare links kunt plaatsen, zegt al genoeg. Wel kun je het erg goed gebruiken voor je employer branding. Een plaatje zegt immers meer dan duizend woorden, dus waarom zou je niet op deze manier je merk laten leven.

Dat kan op verschillende manieren:

Kijkje achter de schermen

Instagram is bij uitstek het medium om op een losse manier te laten zien hoe het er in jouw bedrijf aan toe gaat. Waar is het bedrijf allemaal mee bezig, welke leuke projecten worden er gedaan, hoe wordt er gewerkt. Een fotootje tijdens een klus is zo gemaakt en vertelt op een laagdrempelige manier wat er gebeurt.

Of het nu stoer is…

recruitment en instagram (voorbeeld social defensie)

Of creatief…

recruitment en instagram (voorbeeld social embassy)

Werksfeer laten zien

Niet alleen het echte werk kun je laten zien, ook de sfeer op het werk laat zich goed vangen in beeld. Hoe gaat het er aan toe  op de werkvloer. Denk aan een leuke vrijdagborrel, een opvallend kerstdiner, een teamuitje of gewoon een grappig moment. Het zijn elementen die je onmogelijk kunt gaan beschrijven in een vacaturetekst of op je site. Je moet het zien. Zeker als je het opnieuw een luchtige manier brengt (en niet overdrijft!) werkt het extra krachtig.

instagram en recruitment (voorbeeld coolblue en kerst)

Bedenk dat juist de jonge generatie steeds meer waarde hecht aan de sfeer op de werkplek. Veel onderzoeken laten  zien dat ze die belangrijker vinden dan salaris. Instagram leent zich hier dus erg goed voor.

Overigens laat je door het plaatsen van grappige foto’s ook indirect zien dat de sfeer in het bedrijf vrolijk en ontspannen is. Dat hoeft dus niet eens van een echte werksituatie te zijn, zoals hier:

instagram en recruitment (voorbeeld ah en vakkenvullen)

Nieuwe producten

Ook de lancering van nieuwe producten kun je op een laagdrempelige manier onder de aandacht brengen. Vaak zijn nieuwe producten niet bijzonder genoeg voor een compleet persbericht of andere uitgebreide aandacht, maar een simpel fotootje gepost door een trotse medewerker laat het moment toch niet ongezien voorbij gaan.

Successen

Hetzelfde geldt voor behaalde successen. Mijlpalen, prijzen, records, niet iets om al te groots van de daken te schreeuwen, omdat je jezelf niet te veel op de borst wilt kloppen. Maar  helemaal bescheiden hoeven we niet te zijn. Een ludiek fotootje met cheesy bijschrift kan precies de juiste toon pakken.

instagram en recruitment (voorbeeld coolblue en succes)

3 – Passieve werkzoekenden bereiken

Wie zijn merk op een originele en inspirerende wijze op Instagram toont, heeft kans om vaker gedeeld te worden en zo ook mensen te bereiken die niet in eerste instantie aan jou dachten als werkgever. Zo bereik je de passieve kandidaten, en zoals we allemaal weten zijn die hard nodig om de wervingsdoelstellingen te halen – zeker bij schaarse functieprofielen.

Instagram is dus misschien niet de meest directe manier van recruitment, maar wel degelijk een medium dat een plaats verdient in de social recruitmentmix.

Tot slot nog een paar tips voor het gebruik ervan:

  • Bepaal vooraf je strategie – Ga niet lukraak foto’s posten, maar denk van tevoren na wat je wilt uitstralen. Worden het kijkjes achter de schermen, foto’s van nieuwe producten, foto’s die aansluiten bij wat je als merk wilt uitstralen? Of wellicht een combinatie. Probeer in elk geval een beetje een eenheid te creëren in je boodschap.
  • Reageer op anderen – Bouw een netwerk op door ook andere gebruikers te volgen en daarop te reageren. Het valt niet voor niets onder de noemer ‘social’ media. En wie weet kom je zo wel een geschikte kandidaat op het oog.
  • Maak nieuwe Instagram-foto’s – Gebruik Instagram waar het voor bedoeld is en maak nieuwe unieke content. Ga dus niet je oude beeldbank doorspitten en die allemaal alsnog op Instagram zetten. Hou het actueel.
  • Post regelmatig – Net als bij andere social media werkt het pas als je het regelmatig doet. Pas dan kun je een echte trouwe volgersschare opbouwen.
  • Mobiliseer je medewerkers – Vraag ook aan je personeel of ze af en toe leuke foto’s willen maken. Hoe  meer medewerkers foto’s maken, hoe beter het bedrijf van meerdere kanten wordt belicht. Anders loop je het gevaar dat het toch weer een eenzijdig marketing- of recruitmentverhaal wordt en minder de echte werkelijkheid. Uiteraard kun je alle foto’s wel vanaf 1 account beheren.
  • Deel content op andere social media – Hou het niet beperkt tot Instagram, maar deel de foto’s en filmpjes ook via Twitter en Facebook. Waarschijnlijk heb je daar al meer volgers, dus dan kun je snel ook die van Instagram opbouwen.
  • Gebruik hashtags – Ook bij Instagram kun je filteren op hashtags. Maak daar gebruik van door de juiste termen die passen bij jouw foto te verwerken in een hashtag.
  • Maak een pakkend profiel – Zorg voor een goede profielfoto en een aansprekende bio waarin je profileert als leuke en interessante werkgever. Zorg dat dit profiel aansluit bij de boodschap die je op Instagram wilt verkondigen.
  • Zet je vacatures in je profiel – Op je profielpagina kun je wel één werkende link zetten. Verwijs daar bijvoorbeeld naar je werkenbij-pagina voor al je vacatures.
  • Wissel af met filmpjes – Meer dan 90% van de content op Instagram bestaat uit foto’s en dus maar een klein deel uit filmpjes. Wil je opvallen, plaats dan af en toe een filmpje in plaats van een foto.
  • Maak gebruik van quotes – Als je geen geschikt plaatje hebt, kun je ook tekst gebruiken als plaatje. Bijvoorbeeld in de vorm van een leuke quote of op de manier waarop Albert Heijn het deed:

 

 

Adverteren op Instagram?

Zoals gezegd is het ook mogelijk om te adverteren op Instagram. Zo kun je toch een directe link plaatsen naar je website of werkenbij-site. Een advertentie op Instagram komt er net zo uit te zien als een gewone post, dus met plaatje en korte tekst. Het enige verschil is dat er een call-to-action-button bij staat en dat ‘Gesponsord’ boven komt te staan. En dat laatste kan wel eens in je nadeel werken, omdat een groot deel van de bezoekers daar dus niet van gediend is, getuige ook deze eerste reacties toen bekend werd dat er advertenties kwamen.

Het voordeel van een advertentie is dat je naast het plaatsen van een directe link ook je advertentie kunt targeten op een specifieke doelgroep. Dat werkt hetzelfde als bij Facebook, waarbij je je kunt richten op locatie, leeftijd, sekse en interessegebied. Daarmee kun je je bericht nog gerichter onder de aandacht brengen van de juiste mensen.

Of je advertenties in wilt zetten op Instagram moet je de voordelen (links, targeting) afwegen tegen de nadelen (kosten, afbreukrisico). In elk geval kun je ook zonder advertenties heel goed je doelgroep bereiken, zoals bovenstaande voorbeelden lieten zien.

UPDATE: Dit artikel verscheen voor het eerst 26 mei 2015 en is op 31 maart 2017 geactualiseerd met extra informatie over Instagram en recruitment.

 

 

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>