Mobiel solliciteren – zijn recruiters er wel klaar voor?

Door Bastiaan Vercouteren

Tijdens eRecruitment 2017 hield Monsterboard een discussiegesprek onder recruiters over het belang van Mobile Recruitment. Hoe noodzakelijk is het dat werkzoekenden ook via hun smartphone of tablet mobiel kunnen solliciteren? En hoe kunnen we dat als bedrijf zo eenvoudig mogelijk maken? Of zijn bedrijven er anno 2017 nog helemaal niet zo mee bezig?

150 mobiele momenten per dag

Sander de Bruijn, Manager B2B van Monsterboard, trapte de sessie af door de ontwikkeling te schetsen van het mobiele internet dat ons leven in alle opzichten heeft veranderd. Hij markeert de geboorte van de eerste iPhone – toch alweer tien jaar geleden – als een regelrechte gamechanger. ‘Internet paste ineens in onze broekzak.’

mobiel solliciteren steeds belangrijkere (foto: lancering eerste iPhone)

De lancering van de iPhone veranderde hoe wij met internet omgingen.

Vroeger was er een strikte scheiding tussen offline en online. We starten onze laptop op als we mobiel waren, deden onze zaken op internet en gingen dan weer verder met ons ‘offline leven’. Tegenwoordig zijn we 24/7 mobiel. Volgens De Bruijn zijn we zo gegaan van twee online momenten per dag naar meer dan honderd online micromomenten. (Volgens Brechtje de Leij checken we gemiddeld 150 keer per dag onze smartphone!)

Daarbij is mobiel internet zo gebruiksvriendelijk geworden dat iedereen er mee overweg kan. Zelfs ouderen zetten simpelweg met één klik hun vakantiefoto op Facebook.

Dubbel gevoel

Voor retailers en webwinkels gaf deze spectaculaire toename van mobiel gebruik aanvankelijk een dubbel gevoel. Ze zagen dat ze steeds makkelijker gevonden werden door mobiele bezoekers, maar die kochten vervolgens niks met hun smartphone. Veel kijken, weinig kopen.

Wilden mobiele gebruikers niet via smartphone een aankoop doen, of waren de webwinkels er gewoon nog niet goed op ingericht?

De grote webwinkels konden deze vraag niet afwachten en de besloten de mobiele gebruikerservaring voor hun klanten sterk te verbeteren. Met enig succes: tegenwoordig wordt al meer dan 23% van de aankopen in webwinkels via een mobiel apparaat gedaan (14% tablet, 9% smartphone). En dat zal bij de grote partijen nog wel hoger zijn, aangezien dit branchegemiddelden zijn. Toch blijft het betalen via smartphone nog flink achter bij landen als Groot-Brittannië waar al meer dan 30% van alle e-commercetransacties via de smartphone verloopt.

Waarom solliciteren we dan niet mobiel?

Hoe zit dat dan met solliciteren? Toch ook een soort transactie die we al twintig jaar zonder morren online doen, maar nu ook mobiel zouden kunnen regelen.

De Bruijn begint door de hand in eigen boezem te steken. Het mobiele bezoek van Monsterboard is de afgelopen jaren dan wel flink gestegen naar inmiddels 42% van het totaal, maar de keren dat een sollicitatie via mobiel wordt gestart, ligt nog maar op 14%. Dat is weliswaar hoger dan enkele andere bedrijven die De Bruijn speciaal voor deze sessie ondervraagd heeft en waarbij sommige niet eens boven de 1% uitkomen.

Coolblue scoort daarbij wel hoger. Ongeveer de helft van de bezoekers op hun werkenbij-site komt binnen via mobiel en in totaal solliciteert 16% ook daadwerkelijk met een mobiel apparaat.

Opvallend is dat sollicitanten afkomstig van social media-kanalen (die veelal mobiel gebruikt worden) nauwelijks mobiel solliciteren. Via de jobboards gebeurt dat meer. – Marcel Borst (Chipsoft)

Vooral deze grote verschillen tussen bedrijven is opvallend, vindt De Bruijn. Blijkbaar is er wel behoefte aan mobiel solliciteren, maar is het nog niet overal even efficiënt ingericht.

Tinder voor recruitment

Mobiel solliciteren zou in zijn ogen een stuk laagdrempeliger moeten zijn. Een smartphone leent zich niet voor het invullen van lange motivaties of oneindige invulvelden. One-click-apply zou de toekomst moeten worden. Met één klik op de knop je interesse kenbaar maken.

Om hierop in te spelen, lanceert Monsterboard dit jaar ook een soort Tinder voor recruitment, waarbij sollicitanten simpel door een lijst met potentieel geschikte vacatures kunnen swipen, en zo à la Tinder hun interesses kenbaar kunnen maken door de vacature de juiste kant op te vegen.

Hoe zien de aanwezigen in de zaal deze ontwikkeling? Zien zij ook het belang van mobiel solliciteren? En wat denken zijn van de one-click-apply-oplossing?

Voor zwaardere functies moeten kandidaten bij ons nog wel een motivatie meesturen. Maar IT’ers kunnen bij wijze van spreken alleen hun 06-nummer achterlaten. – René Drummen (Coolblue)

Het belang lijkt wel duidelijk, al zijn de aanwezige recruiters ook wel huiverig over wat een one-click-apply gaat betekenen voor de kwaliteit en kwantiteit. ‘Als kandidaat wil je je toch ook wel eerst kunnen verdiepen in een functie en niet met één veeg al op een sollicitatiestapel terechtkomen’, oppert een van de recruiters. ‘Voor de ene functie zal het misschien geschikter zijn dan voor de andere’.

Coolblue: een lage drempel voor schaarse functies

Dat was ook de gedachte van Coolblue. Voor de schaarse IT-functies willen ze juist de drempel zo laag mogelijk maken, zodat die kandidaten met een simpele klik al hun interesses kunnen aangeven. Maar voor hogere managementfuncties vereisen ze wel iets meer motivatie.

De Bruijn voegt toe dat one-click-apply nog niet hoeft te betekenen dat mensen ook daadwerkelijk al gesolliciteerd hebben. Het kan een opmaat zijn voor het later invullen van aanvullende vragen en informatie. ‘Maar dan is het eerste stapje al wel gezet.’ Hij verwijst naar de beïnvloedingsprincipes van psycholoog Cialdini die onderzocht heeft dat mensen sneller geneigd zijn een tweede stap te zetten als ze een eerste kleinere stap al genomen hebben.

Verder is het volgens De Bruijns ook een kwestie van communiceren aan de gebruiker dat hij niet direct ergens aan vast zit als hij op een button klikt of naar rechts swipet.

Gian Zandona, managing director van Monsterboard stelt ook dat de definitie van een vacature aan het veranderen is. ‘Wat is een vacature, wat is een sollicitatieproces?’, vraagt hij zich retorisch af. Hij vertelt van een IT-klant die een game op zijn site heeft staan, waarbij IT’ers ingewikkelde oplossingen moeten bedenken en zo meteen hun kennis laten zien – én hun gegevens achterlaten. “Dit is gewoon een spelletje dat aansluit bij hun hobby, maar kan ook het begin zijn van een sollicitatiegesprek.”

Zorg is er ook uit de zaal of het gemak van solliciteren het werk van de recruiter niet onnodig zwaar maakt. Er zullen zo wellicht meer ‘slechte’ sollicitaties komen, waardoor de workload toeneemt om die er allemaal uit te filteren dan wel te beantwoorden.

Een ander werpt tegen dat dit eerder een luxeprobleem is, zeker bij schaarse beroepen, en dat het verder ook een kwestie is van het beter schrijven van je vacaturetekst. Als je daarin duidelijk maakt wie je zoekt, zal echt niet Jan-en-alleman reageren. En ook met een tweede ronde van voorselectievragen valt al een hoop te filteren voor ze op het bureau van de recruiter terechtkomen.

Denken vanuit de kandidaat

Een interessante opmerking kwam van een van de recruiters die zich afvroeg of we niet wat meer vanuit de kandidaat moeten denken. “We moeten de vraag omdraaien. We denken nu heel erg: wat maakt het voor de recruiter makkelijk, maar je moet denken wat maakt het voor de kandidaat makkelijk. Zeker vanwege de war for talent.” Ze legt de bal bij de HR-afdelingen zelf. “Wij moeten meer moeite willen doen en onze administratieve processen anders gaan inrichten.”

erecruitment-2017-sander-de-bruijn-monsterboard-13-638

Solliciteren kandidaten niet mobiel omdat ze er geen behoefte aan hebben of omdat het niet goed kan?

Het was een opmerking die op veel instemming kon rekenen. De toekomst moet uitwijzen welke bedrijven als eerste zorgen dat mobiel solliciteren echt makkelijker wordt. Zij zullen dan waarschijnlijk vooroplopen in het binnenhalen van de talenten. Want dat er mobiel gezocht wordt naar vacatures, laten de cijfers inmiddels wel zien. Nu de conversie nog.

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>