Programmatic advertising verovert de recruitment-markt en maakt het vinden van passieve kandidaten stuk eenvoudiger

Door Bastiaan Vercouteren

Bedrijven met een sterk werkgeversmerk trekken betere kandidaten aan en hebben een lagere cost-per-hire. Maar hoe krijg je je merk onder de aandacht van passieve werkzoekenden? Programmatic advertising kan recruitment daarbij helpen. 

Dat de War for Talent op losbarsten staat, daar zijn de meeste arbeidsmarktexperts het wel over eens. Onderzoeken voorspellen dat de komende vijf jaar in alle belangrijkste economieën ter wereld de vraag naar talent aanzienlijk groter zal zijn dan het aanbod. En dan hebben we ook nog eens te maken met talent (lees: de millennials) dat uiterst kritisch staat tegenover zijn aanstaande werkgever en zich niet eenduidig beweegt in het steeds sterker gefragmenteerde internetlandschap. Daarbij zijn de grootste talenten vaak eerder passief dan actief op zoek naar een baan.

Hoe kun je deze schaarse talenten van de nabije toekomst als bedrijf toch vinden en aan je binden? De oplossing zit hem in de krachtige combinatie van employer branding en programmatic advertising.

Employer branding urgenter dan ooit

Employer branding is niet van gisteren. Verstandige bedrijven bouwen al jaren aan een sterk werkgeversmerk en dragen dat zoveel mogelijk uit. Maar met de komst van de nieuwe generatie werknemers is het nu wel urgenter dan ooit. Verschillende onderzoeken tonen aan dat millennials (ook wel Generatie Y genoemd) kritisch staan ten opzichte van hun potentiële werkgever. Ze gaan niet over één nacht ijs voordat ze hun keuze maken en 75% doet zelfs gedegen onderzoek voordat ze solliciteren. Ze willen weten hoe het is om bij een bedrijf te werken, wat anderen erover zeggen en met wie ze komen te werken. Hoe beter hun beeld bij de organisatie, hoe groter de kans dat ze ervoor kiezen.

Een goede candidate experience is daar een onderdeel van. Als kandidaten geen prettige ervaring hebben vanaf het moment dat ze met de vacature in aanraking komen tot de verdere fases in het sollicitatieproces zal dat een negatieve invloed hebben op de reputatie van het bedrijf. En niet alleen bij de bewuste sollicitant maar ook bij diens omgeving. Van de millennials zegt 32% dat ze een negatieve ervaring waarschijnlijk publiekelijk maken en deelt 66% de ervaring zeker met z’n familie en directe bekenden. Het omgekeerde is gelukkig ook waar: van de millennials zegt 48% een positieve ervaring met een organisatie waarschijnlijk publiekelijk te delen en 80% deelt het zeker met z’n familie en directe bekenden.

Een sterke employer brand (met veel informatie over het bedrijf, goede social proof en heldere vacatureteksten) is dus een voorwaarde om in de smaak te vallen bij de nieuwe generatie talenten. Maar daarmee heb je ze nog niet meteen gevonden. Zoals gezegd zitten millennials verspreid over het internet en zijn de echte talenten minder geneigd actief op zoek te gaan naar een nieuwe baan, terwijl ze er vaak wel voor openstaan. De nieuwste technologie van programmatic advertising kan daar spectaculaire winst in boeken.

Programmatic advertising toont vacatures aan juiste kandidaten

Programmatic advertising is een techniek uit de online marketingwereld die ervoor zorgt dat bezoekers van een website alleen advertenties zien die voor hen relevant zijn. Dit wordt gebaseerd op het online profiel van de daadwerkelijke bezoeker dat is samengesteld op basis van diens eerdere zoekgedrag en andere algemene en persoonlijke online gegevens. Slimme computers met kunstmatige intelligentie kunnen zo voorspellen welke advertentie mogelijkerwijs voor die ene bezoeker geschikt is en toont hem dan ook alleen aan diegene die op dat moment op de site aanwezig is.

Zo zal een advertentie voor een bootcruise eerder worden getoond aan een oudere bezoeker die om nog een aantal redenen past in het profiel van dit type vakantieganger dan aan een jongere die niks met cruises heeft. Die krijgt weer een andere advertentie te zien, wellicht over de nieuwste sneakers in de markt, maar alleen als dat op die specifieke jongere van toepassing is. Het krachtige is dat iemands profiel voortdurend bijgesteld kan worden en dus real-time en up-to-date is. Een enorme winst ten opzichte van de oude advertentiemodellen met doorgaans gedateerde (en algemenere) doelgroepgegevens.

Deze zeer persoonlijke en sterk op maat gemaakte manier van adverteren verovert nu ook de recruitmentmarkt. Want hoeveel zin heeft het om een advertentie van een IT-vacature te tonen aan iemand die daar helemaal geen kennis van heeft? Omgekeerd: hoe mooi zou het zijn om die vacature juist alleen te tonen aan mensen die werkzaam in dit vakgebied zijn, eventueel in de goede regio wonen en qua ervaring ook nog eens precies passen bij het functieprofiel? Het voorkomt ergernissen bij gebruikers die nu geen nietszeggende vacatures meer krijgen en vergroot de kans op een match met de echte  doelgroep.

Employer Branding Solution schiet met scherp

Het is daarom dat Monsterboard een nieuw product gelanceerd heeft dat van deze technologie gebruik maakt en volledig inspeelt op het vinden van de talenten in de markt: de Employer Branding Solution. Het geeft bedrijven een eigen Employer Branding Profiel en een Branded Template voor de vacature, waarmee ze meer inhoudelijke informatie over de organisatie bieden en zo het werkgeversmerk en candidate experience een enorme boost geven. Daarbij krijgen de bedrijven met een Employer Branding Solution de mogelijkheid om via programmatic advertising de juiste (passieve) kandidaten te bereiken in de markt.

Recruitment gaat op deze manier een hele nieuwe fase in. Waar vroeger nog wel eens met hagel werd geschoten om toch maar zoveel mogelijk mensen te bereiken, wordt met deze nieuwe oplossing een scherpschutter ingezet die met één gerichte actie exact zijn object weet te raken. In de figuurlijke betekenis van het woord omdat het talent door het sterke werkgeversmerk echt geraakt kan worden. Een uitermate krachtig wapen dus. Zeker in de War for Talent.

 

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>