Verslag Monster Young Talent Week

Door Sander de Bruijn

Van 27 juni tot en met 1 juli organiseerde Monsterboard de Young Talent Week (#youngtalent). Gedurende de hele week hielpen wij werkgevers bij hun zoektocht naar jong talent én begeleidden wij millennials in het vinden van hun eerste of tweede baan. Het resultaat: een gratis whitepaper, een artikel over het bouwen van een sterk werkgeversmerk en twee video’s waarin we young professionals zelf lieten vertellen wat ze verwachten van een werkgever.   

 1.   Whitepaper Millennials werven in 2016
Op basis van twee recent door Monsterboard uitgevoerde onderzoeken* onder Nederlandse young professionals schreven we het gratis whitepaper Millennials werven in 2016.  Hierin staan veel nieuwe inzichten waar je als werkgever rekening mee kunt houden als je jong talent wilt aantrekken en behouden.

Belangrijkste uitkomsten:

  1. Millennials hebben behoefte aan ontwikkeling. Anders zijn ze zo vertrokken.
  2. Millennials zijn positief over carrièremogelijkheden. Carriere maken is doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.
  3. Young professionals vinden het belangrijk om zichtbaar en tastbaar resultaat te leveren.
  4. Millennials zijn niet zo zelfverzekerd als we denken en vragen om begeleiding en waardering. 74% staat open voor een mentor.

2.   Video-interviews met young professionals
Ook vroegen we een aantal young professionals op de man af over hun wensen, verwachtingen en behoeften met betrekking tot hun carrière. Dit resulteerde in twee mooie en interessante video’s.

3. Artikel: Hoe bouw je een sterk werkgeversmerk onder young professionals?
Monsterboard topman Andrea Bertone gaf in het voorjaar in Amsterdam een presentatie over het belang van een sterk werkgeversmerk en hoe iedere organisatie, ongeacht grootte en budget, een employer of choice kan worden voor jong talent.

Waarom je werkgeversmerk zo belangrijk is

  1. Millennials doen hun onderzoek. Ze zijn gewend om informatie te Googlen. 75% doet onderzoek voordat ze solliciteren*. Ze willen weten hoe het is om bij een bedrijf te werken, wat anderen erover zeggen en met wie ze komen te werken. Hoe beter hun beeld bij je organisatie, hoe groter de kans dat ze voor je kiezen.
  2. De ervaring van een kandidaat tijdens het solliciatieproces, ofwel de candidate experience, heeft een direct effect op de reputatie van je organisatie. 48% van de millennials zegt een positieve ervaring met een organisatie waarschijnlijk publiek te delen, 80% deelt het zeker met z’n familie en directe bekenden. Van een negatieve ervaring zegt 32% dat ze het waarschijnlijk publiek maken en deelt 66% de ervaring zeker met z’n familie en directe bekenden.* Iedere interactie met je merk heeft dus effect op de reputatie van je organisatie.
  3. De kandidaten die solliciteren bij je organisatie zijn vaak ook je (potentiele) klanten of consumenten. Kandidaten die een negatieve sollicitatie ervaring hebben gehad, zullen daarna minder bereid zijn om je producten of diensten af te nemen.*
  4. De kracht van een boodschap zit in de herhaling. Als millennials positief zijn over je merk dan delen ze dat. De kracht van een sterk werkgeversmerk op social media is daardoor enorm.

Hoe kun je je werkgeversmerk op social media sterker maken?

Het is een must om Social en Mobile te zijn. Ook is het belangrijk dat de informatie die je deelt aantrekkelijk is voor millennials. Daarnaast is het belangrijk dat je gericht te werk gaat. De jonge generatie heft een sterke interne ‘spamfilter’ en staat alleen open voor relevante informatie. Verder is het belangrijk om je resultaten te meten om te weten of je goed bezig bent. Zo kun je het effect van je inspanningen optimaliseren.

Do’s:

  1. Ga zeer gericht te werk. Zet targeting technologie in, zoals Monster Social Job Ads om op social media de juiste kandidaten te bereiken. Dit kan vaak al voor enkele tientallen tot honderden euro’s.
  2. Zorg dat je content relevant en op maat is, uitgaande van wat millennials belangrijk vinden.
  3. Maak content waar mensen een mening of een gevoel bij hebben. Als millennials enthousiast zijn delen ze je content en bouwen ze mee aan je werkgeversmerk op social media.
  4. Zet je collega’s in. Niemand kan beter vertellen op social media hoe het is om bij jouw organisatie te werken dan de mensen die er werken.
  5. Plaats content op het juiste moment op het juiste medium. Experts, zoals bijvoorbeeld (online) mediabureaus kunnen je precies vertellen welk medium en welk tijdstip het beste is om je doelgroep te bereiken.

Lees hier het volledige artikel.

Daarnaast organiseerde Monsterboard verschillende Young Talent Week activiteiten voor Millennials via Periscope, Twitter en Facebook om ze helpen bij het vinden van de baan die ze verdienen. Meer hierover kun je lezen op www.monsterboard.nl/youngtalent.

Wil je meer weten over het aantrekken en behouden van young talent en hoe Monsterboard je daarbij kan helpen. Neem dan contact op met je accountmanager of bel: 0800 – 023 19 48

*kwantitatief onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau YouGov onder 4114 werknemers in Europa (Nederland, Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk) en kwalitatief onderzoek door Monsterboard Nederland, in de periode 11 mei tot 18 juni 2016

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>