‘Wie geen goede mobiele site heeft, loopt kandidaten mis’

Door Bastiaan Vercouteren

Bedrijven die nog steeds geen goede mobiele recruitmentstrategie hebben, dreigen veel goede kandidaten mis te lopen. Dat zegt mobile expert Brechtje de Leij in een interview dat ze gaf voor het Monster Year Report dat vandaag verschijnt (en gratis te verkrijgen is).

Hoewel het inmiddels tien jaar geleden is, dat de eerste iPhone op de markt kwam, zijn er nog veel bedrijven die mobiel slecht toegankelijk zijn. “Een gemiste kans”, noemt de Leij dit.  “Bedrijven die geen goede mobiele ervaring bieden, zullen op een gegeven moment hun bezoekers echt kwijtraken. Die gaan gewoon ergens anders heen. En met een beetje pech komen ze nooit meer terug.”

De Leij, die vorig jaar het boek Mobiele Eenheid schreef en momenteel werkzaam is als Sr Productmanager bij Marktplaats, wijst op een onderzoek dat Sitecore hield in elf landen en waaruit bleek dat een derde van de mensen die ontevreden zijn over de mobiele ervaring van een bedrijf, besluit er nooit meer iets te willen kopen. “Dat zijn serieuze aantallen.”

brechtje-deleij

Met een goede mobiele recruitmentstrategie doelt De Leij niet alleen op het hebben van een responsive website. Dat is niet voldoende. “Want als je zo’n site vervolgens echt mobiel gaat gebruiken en dingen gaat opvragen of invullen, dan gaat het vaak al meteen goed mis. In de meeste gevallen moeten gebruikers via omslachtige routes hun vraag beantwoord krijgen.”

Maak solliciteren laagdrempeliger

Een goede mobiele strategie is dus meer dan alleen maar je desktop een beetje kleiner maken. Het hele proces moet eenvoudiger. In het geval van recruitment kun je volgens haar denken aan een heel laagdrempelige manier van solliciteren waarbij je alleen kenbaar hoeft te maken dat je geïnteresseerd bent. In plaats van eerst een heel formulier in te vullen.

Bang dat dit tot onzinnige sollicitaties leidt, is ze niet. “Dat lijkt me een luxeprobleem, zeker in een schaarse markt.” En anders moet je volgens haar je targeting of je vacaturetekst maar scherper maken.

Ze vindt het zakelijk niet handig om de mobiele telefoon te negeren als recruiter. “Juist als recruiter wil je dat je bent waar de kandidaten zijn. En dat is op hun mobiele telefoon, want die hebben ze de hele dag bij zich.

Andere mindset nodig bij recruiters

Volgens De Leij vereist dit een andere mindset bij recruiters. “Je moet niet denken: ons huidige recruitmentproces vraagt om een cv en dat is technisch niet mogelijk op mobiel, dus laat maar zitten. Nee, dan moet je kijken of je dat cv eigenlijk wel nodig hebt.” Denken vanuit de behoefte van de klant moet volgens haar centraal staan.

Uiteraard is een goede mobiele ervaring van belang om de jongere millennial-generatie aan je te binden. Maar De Leij benadrukt dat echt niet alleen die groep mobiel belangrijk vindt. “Ook voor 50-plussers is het inmiddels de normaalste zaak van de wereld. Die raak je ook kwijt zonder een goede mobiele strategie.” Wel zijn millinnials nog onverbiddelijker in hun oordeel. “Als die één slechte mobiele ervaring hebben, zegt 55% nooit meer terug te komen!”

Lees hier het hele interview met Brechtje de Leij in het rapport.

Tip van Brechtje!

Wil je weten of jouw site mobiel geschikt is? Ga gewoon eens zelf een dag alleen met je mobieltje naar je eigen site kijken. Waar loop je tegenaan? Kun je alle pagina’s goed bekijken en formulieren goed invullen. Zijn de knoppen groot genoeg? Wat werkt wel en wat werkt niet? Als je dit opnieuw indeelt, ben je al heel ver!

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>